Σάββατο 23 Νοεμβρίου 2013

Διαφήμιση: η στάση μας απέναντί της.

            Στη σύγχρονη καταναλωτική κοινωνία η διαφήμιση αποτελεί πραγματικότητα αλλά ταυτόχρονα και αναγκαιότητα. Ωστόσο, η διαφήμιση δεν παρουσιάζει πλέον προϊόντα, αλλά προσπαθεί να επιβάλει έναν τρόπο ζωής. Έχει πάψει πια να αποτελεί μια απλή ενημέρωση ή απλή προβολή. ΄Εχει μεταβληθεί σε μια φιλοσοφία. Όμως, δεν μπορούμε να την καταργήσουμε ούτε να την αντικαταστήσουμε με οποιαδήποτε άλλη μορφή. Θα πρέπει, λοιπόν, ο σύγχρονος άνθρωπος να διαμορφώσει μια στάση άμυνας απέναντι στη διαφήμιση.
            Αρχικά, θα πρέπει να αντιμετωπίζουμε τις διαφημίσεις με κριτικό πνεύμα. Χρειάζεται να υποβάλουμε όλα τα διαφημιζόμενα προϊόντα σε κριτική αξιολόγηση. Δεν πρέπει να αγοράζουμε χωρίς σκέψη οτιδήποτε προβάλλεται. Επιβάλλεται να εξετάζουμε τη σκοπιμότητα των προϊόντων και τη χρησιμότητά τους, γιατί οι διαφημίσεις δημιουργούν πλαστές ανάγκες και μας οδηγούν στον καταναλωτισμό. Όλες οι πληροφορίες δεν μπορούν να κάνουν τίποτα αν δεν τους ανοίξουμε την πόρτα. Δεν υπάρχει διαφήμιση που να πείθει τους ανθρώπους παρά τη θέλησή τους.
            Μια άλλη ενέργεια είναι η σύγκριση μεταξύ των διαφημιζόμενων προϊόντων. Κάθε παρουσίαση ενός αγαθού έχει ως στόχο να υπερτονίσει τα πλεονεκτήματά το, ενώ ταυτόχρονα αποσιωπά τα μειονεκτήματά του. Οφείλουμε να συγκρίνουμε τα προϊόντα και να βρούμε πόσο η εικόνα τους ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα. Η αντιπαραβολή των προϊόντων θα μας οδηγήσει στη σωστή αγορά.
            Επιπλέον, δεν θα πρέπει να παρασυρόμαστε από τις διαφημίσεις και να οδηγούμαστε στον καταναλωτισμό. Χρειάζεται να βάλουμε προτεραιότητα στις ανάγκες μας και να αγοράζουμε σύμφωνα με αυτές. Είναι αναγκαίο να συνειδητοποιήσουμε όλοι μας, άνδρες, γυναίκες και παιδιά, ότι η πραγματική ευτυχία δεν αγοράζεται, αλλά βρίσκεται κρυμμένη μέσα στην ψυχή μας και  θα την κατακτήσουμε μόνο, όταν ανυψώσουμε το πνευματικό και ηθικό μας επίπεδο!
            Τέλος, σημαντικός είναι και ο ρόλος της πολιτείας. Το κράτος οφείλει να εμποδίσει την αθέμιτη και παραπλανητική διαφήμιση, αλλά ταυτόχρονα να μεριμνήσει για την προστασία των πολιτών από κάθε διαφήμιση που έχει σκοπό την εξαπάτησή τους. Γι’ αυτό κρίνεται αναγκαία η δημιουργία ενός κώδικα δεοντολογίας που θα προσδιορίζει τους αισθητικούς και ηθικούς κανόνες της διαφήμισης, θα προστατεύει την προσωπικότητα όσων διαφημίζουν τα προϊόντα και θα αποκλείει κάθε είδους εκμετάλλευση και διαστρέβλωση.

            Όλες οι διαφημίσεις μπορούν να γίνουν αρνητικές, μόνο όταν το επιτρέπουμε εμείς. Μπορούμε, διαμορφώνοντας κριτική στάση απέναντί τους αλλά και συλλογική δράση ενάντια σ’ αυτούς που σκοπεύουν να παραπλανήσουν το κοινό, να μετατρέψουμε τις διαφημίσεις σε δημιουργικό και θετικό στοιχείο της καθημερινής ζωής. Έτσι, οι διαφημίσεις θα είναι γόνιμες και δημιουργικές και θα έχουν ως σκοπό να βοηθήσουν το αγοραστικό κοινό.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου